کد مطلب: 205437
جهانبين نيوز گزارش مي دهد؛
دريچه تامين هوا ؛ از پوشاندن خطر تا قطع کردن شير گاز / نصب اين دريچه اقدامي در جهت هوشمند سازي ساختمان
تاریخ انتشار : 1400/12/21 11:12:57
نمایش : 927
دريچه تامين يک اگاهي ايجاد مي کند که مي تواند ايمني فضا را بالا ببرد و با تمام دستگاه هاي تهويه هم مي تواند لينک شود.
به گزارش جهانبين نيوز؛ يک المان يا چيزي که بايد در ساختمان اجرايي شود تحت عنوان دريچه تامين هوا است که اين تامين هوا مربوط مي شود به تامين هوا تازه.

در حال حاضر سيستم ساختماني و فرهنگ مسکوني جامعه ايراني به اين سمت کشيده شده که تمايل دارند  از بخش موتورخانه بصورت شخصي استفاده کنند اما  از فضاهاي که منجر به سوخت مي شود استفاده نمي شود مگر مجموعه هاي اداري.

در حال حاضر پکيج هايي وجود دارد  که شبيه يک موتورخانه هستند و در هر خانه اي جدا جدا از آن استفاده مي شود.

 در گذشته موتورخانه بود اما به دليل مديريت مشترک  هزينه ها نيز بايد بصورت مشترک پرداخت مي شود و به همين خاطر ميزان مصرف ها مشخص نبود و همين امر باعث بروز اختلافات بين اهالي ساختمان مي شد اما بعد از روي کار آمدن پکيج ها، واحد ها مستقل شدند و همين امر مزاياي زيادي را در برداشت، هرچند توصيه بر اين است که پکيج ها خارج از واحد مسکوني باشد و استفاده و کاربرد پکيج و وسايل گرمايشي مربوط به اين سيستم تحت متراژ مشخصي باشد و بتواند مجوز اين سيستم را بگيرد، در واقع هر ساختماني مجور نصب پکيج را ندارد.

در کنار همه اين ها اگر چيزي به نام پکيج نصب شود حتما دريچه تامين هوا تهويه نياز مي شود.

در ساختمان ها با توجه به فضا و متراژ، توان پکيج به عنوان منبعي است  که سوخت مصرف مي کند و اکسيژن مي گيرد.

در کنار پکيج و ساير وسايل گرمايشي اجاق گاز و بسياري از وسايلي که گاز سوز هستند داخل خانه ها متمرکز شده همين قضيه باعث مي شود که حجم بالايي از اکسيژن  را شامل شود.

از طرفي فعاليت هاي اجتماعي  و زندگي هم صورت مي گيرد که نياز به اکسيزن دارد که در اين جا سه مسئله پيش مي آيد، يکي هوا تازه اي است  که حاوي اکسيژن مورد نياز بوده و تنفس افراد در شرايط معمولي را دارا مي شود.

يک بخشي از اين ها که بخش قابل توجهي است و بخاري اضطراري هم در ان فضا بايد باشد هرچند اکسيژن مي گيرد و سوخت محصولات گرما نيز احتراق خارج مي کند.



نصب دريچه تهويه هوا در ساختمان ها الزامي است

همه اين ها مي طلبد که يک هوا و جرياني از بيرون، داخل فضاي مسکوني نفوذ پيدا کند و اين دريچه تهويه  شود که در همه ساختمان ها هم الزامي است.

مشکلي که در ساختمان هاي خودمان داشتيم مي توانيم تامين دهيم به استان هايي که اقليم سردسير دارند.
صرفه جويي در انرژي از ملزوماتي است که خصوصا در فصل سرما بايد ان را رعايت کرد چراکه در صورت رعايت نکردن هزينه هاي زيادي بابت سوخت بايد پرداخت شود.

به خاطر صرفه جويي در سوخت مالک مجبور به پوشاندن دريچه ها مي شود واگر در همين ساختمان مشکل گاز گرفتگي پيش ايد بخاري از جاي خود خارج شده و سوخت ناقص پيش مي آيد و باعث مي شود اکسيژن درست به وسايل نرسد.

يعني هوا اصلاح عامش اين است که دمي داشته باشد يا نفوذ گاز مني اکسد کربن داشته باشيم ان دريچه باعث مي شود افراد اگر احساس حال بد مي کنند تايمي چون هوا دارد گردش پيدا مي کند همچنان سطح هوشياري بالايي داشته باشند و اقدام کنند براي رفع نقص يا حتي مي تواند اين مشکل را مرتفع کند.

اما نخبگان ما دريچه تامين هوا را اختراع کرده اند که مي تواند خيلي از خطرها را مرتفع و آن را بپوشاند.



 دريچه تامين هوا خيلي از خطرها را کمرنگ مي کند

اکرم جهانبخشي مخترع چهارمحالي در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز اظهار کرد:  دريچه تامين هوا خيلي از خطرها را مرتفع و آن را مي پوشاند.

وي تصريح کرد: اگر در ساختماني مشکل نصب ايمني يا اجراي فني و مهندسي يا هر پوشاندن دريچه رخ دهد و منجر به تلفات مالي يا جاني شود خواه ناخواه از طريق مراجع قضايي پيگري و معمولا مهندس آن ساختمان محکوم مي شود ، حتي اگر تمام نکات را رعايت کرده و تذکر داده شود و بعد از خروج از ان فضا مالک يا کاربر به سببب تغييراتي که ايجاد مي کند باعث بروز حادثه شده باشد.

جهانبخشي ادامه داد:دريچه اي طراحي شد که يک سري سنسورهايي دارد از جمله  کدي براي اين دريچه در نظر گرفته و به مرور زمان هم اصلاح شد که مي تواند شامل پارامترهايي که سوختن کامل يا  ناقص گاز است شامل شود.

وي بيان داشت: اين دريچه  انواع گازهايي که مي تواند در مصارف صنعتي مثل امونياک يا حتي گاز شهري منوکسيد کربن، دي اکسيد کربن و انواع گازهاي ديگر که ممکن است توليد شود را شناسايي مي کند.

 جهانبخشي بيان داشت: اين دريچه دو قسمت دارد يک کيت دارد که نقش هوشمند اين قضيه بوده و يک دريچه اي که به جاي دريچه هاي معمولي نصب مي شود اين کيت مي تواند در فضاهايي از جمله اتاق ها  که پکيج است نصب  شود و هرگونه اختلال در سيستم گاز رساني و نصب گاز شهري يا سوخت ناقص و تشخيص نشت گاز مونوکسيد کربن که گاز مرگ اور است را تشخيص دهد .

وي عنوان کرد: قابليت هاي اين طرح به اين  صورت است که مي تواند  کاملا بدون هيچ سيم ارتباطي به دريچه فرمان دهد در لحظه تشخيص خطر، دريچه خود به خود اگر بسته باشد و اگر فضاي اتاق بسته باشد در زمان نياز باز شود.

جهانبخشي خاطر نشان کرد: يک تايم استراحت مالک است که در اتاق خوابيده که بوق هشدار دهد و قبل تنظيم است و ان چيزي که ما الان براي ان تنظيم کرديم در حدي است که انسان خواب را بيدار مي کند.
وي يادآور شد: هم چراغ هشدار و هم بوق هشدار دارد و مي تواند به شير برقي مجهز شود و شير اصلي گاز را قطع کند وخطر را نشت گاز شهري اعلام کند و در کنار ان مالک را هشيار مي کند .

جهانبخشي يادآور شد: قبليت ديگر اينکه تصور کنيم کسي منزل نباشد و نشت گاز شهري رخ دهد به سه يا چهار تلفن تماس بگيرد و تماس هم به گونه اي است که زنگ هشدار را پخش مي کند و به مالک هشدار خطر را مي دهد.

اين دريچه با توجه به نياز مالک و ساختمان قابليت ارتقاء دارد

اين مخترع چهارمحالي ادامه داد: اين دريچه يک اگاهي ايجاد مي کند که مي تواند ايمني فضا را بالا ببرد و با تمام دستگاه هاي تهويه هم مي تواند لينک شود،با توجه به نياز ساختمان و مالک قابليت ارتقا نيز دارد.

جهانبخشي اظهار کرد: نصب اين دريچه نه تنها يک اقدام ايمني است بلکه اقدامي در جهت هوشمند سازي ساختمان هاست که مي توانيم بگوييم اين محصول زماني که نياز باشد باز مي شود.

اين دريچه پوشاندي نيست و موقع هشدارخاموش نمي شود

وي خاطر نشان کرد: قبليت ديگر اين طرح اين است که اگر دريچه هاي معمولي اتفاقي رخ دهد هيچ جا رصد نمي شود و مجموعه نظام مهندسي ما از چند و چون اين اتاق نا اگاه هستند و نتيجه ان حادثه با حضور کارشناسان دادگستري رمز گشايي مي شود.

جهانبخشي توضيح داد: اين دريچه علاوه بر تماسي که مي تواند برقرار کند مي تواند در لحظه وقوع هرگونه مشکلي را به سازمان نظام مهندسي و بخش گاز انتقال دهد، که فلان پروزه در فلان موقعيت دچار اختلال شده که اين اختلال نشت گاز شهري يا نشت سوخت ناقص مي باشد.

وي در ادامه گفت: ما همه اين ها را پيش بيني کرده ايم که بلاخره توسط مالکين و استفاده کنندگان بتواند يک اقدام صورت گيرد و همه بتوانند اين هشدار را دريافت کنند و اطلاع رساني و اقدام اوليه صورت گيرد و حتي مشخص مي شود که کدام مناطق دچار اين مشکل هستند.

هيچ مانعي براي تجاري سازي طرح وجود ندارد

جهانبخشي يادآور شد: طرح دريچه تامين هوا يکي از طرح هايي است اگر بخواهد به استفاده عام برسد هيچ مانعي براي تجاري سازي طرح وجود ندارد.

وي با اشاره به اينکه طرح هايي که در صنعت ساختمان به کار گرفته مي شود معمولا با موانعي روبه رو مي شوند گفت: ما تا کنون آن گونه که بايد حمايت نشده ايم که بتوانيم طرح را به مرحله تجاري سازي برسانيم.

جهانبخشي يکي از اهداف خود و همکارانش را تجاري سازي اين طرح دانست و گفت: اين محصول صنعتي مي تواند اشتغال زايي  حداقل پنج يا شش نفر در يک کارگاه کوچک صنعتي با توليد روزانه  500 دستگاه را در برگيرد.

وي با اشاره به اينکه تا کنون اقدامات مثبتي براي اجرايي کردن اين طرح صورت گرفته است  ياد آور شد: ثبت اختراع اين طرح گرفته و در نظام مهندسي و سازمان آتش نشاني  نيز تست شده  براي معاون وزير در دولت قبل نيز مطرح و در حال حاضر در جريان ارائه طرح به شرکت گاز نيز هستيم.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ هز ينه تمام شده اين محصول براي يک نفر دو ميليون تومان برآورد شده است اما اگر به توليد انبوه برسد به قيمت 800 يا 900 مي تواند به فروش برسد که در برابر هزينه هاي سنگين ساختمان قيمت ناچيزي است.

لازم به ذکر است آقايان مهندس ابراهيم صالحي و محسن بهرامي در اجرا اين طرح خانم اکرم جهانبخشي را همراهي کرده اند.
 
انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg